Pagina's

zondag 27 november 2011

Bruges EDGE Valley

Jaren was ik een trouwe Proximus klant. Proximus geworden omdat iedereen die ik kende bij Proximus was en ik nooit de moeite genomen heb om verder te zoeken of het elders goedkoper of beter was.

Tot ik in februari 2010 een iPhone kocht. Plots was mobiele data een must! Dus ik ging naar de Belgacom winkel en liet me daar een optie aansmeren waarbij ik 100 Mb data "kreeg" voor 9,99 €. Ik kwam de schok nooit te boven!

Toen hoorde ik over een kleine, nieuwe provider die op het BASE netwerk zat maar voor de rest volledig onafhankelijk was. Mobile Vikings! Ik las de voorwaarden en opties, en was verkocht. Het minderwaardige Base netwerk ging ik er wel bij nemen...

En zo geschiedde, en ondertussen ben ik reeds 425 dagen klant bij Mobile Vikings.

Toen kwam plotseling de mededeling dat BASE het 3G netwerk ging uitrollen in de steden! Hoera! Ik woon in een stad, en ik werk in een stad... Ik blij!

Die blijdschap was echter van korte duur, ongelofelijk crappy en trage 3G in Brussel, en in Brugge, tjah...

Niet wanhopen dacht ik, ooit komt Brugge wel aan de beurt, de kust, Kortrijk, die hebben allemaal reeds 3G. Maar neen hoor, Bruges EDGE Valley bleek een feit. Geen 3G, of het is te zeggen, 2 minuten 3G en dan terug EDGE.

Bruges EDGE Valley is door mezelf verzonnen, vrij naar Bruges Lag Valley... iets wat nog wel bekend in de oren zal klinken bij de iets oudere Telenet medewerker...

Bon, ik bleef niet bij de pakken zitten en nam contact op via Twitter met de Mobile Vikings helpdesk. Een voorbeeld trouwens, die helpdesk.

Daar kreeg ik een combinatie van factoren te horen, maar laat me kort samenvatten: vergunningen, te weinig masten, geen goeie dekking, enz enz... "Brugge is een speciaal geval" (geen commentaar aub :D)

Ok, geen masten, daar had ik het al moeilijk mee aangezien ik uit mijn raam op een knoert van een mast kijk, met zoveel antennes aan, moesten het kerstbollen zijn, de kerstboom zou jaloers zijn.

Natuurlijk zal het wel niet allemaal BASE zijn wat de klok slaat op die mast, en toen kreeg ik via Twitter deze schitterende link van het BIPT te pakken. Een overzicht met alle masten, inclusief de vergunning in pdf.

En wat bleek, er zijn helemaal niet weinig masten van BASE in Brugge. Ik maakte in paint deze crappy screenshot van ongeveer een kilometer rond mijn huis en zette een cirkeltje rond elke mast waar een antenne van Base aan hangt.

Het rode sterretje is mijn huis
Mast 1 (EDGE)
Mast 2 (UMTS)
Mast 3 (UMTS)
Mast 4 (UMTS)
Mast 5 (UMTS)
Mast 6 (UMTS)
Mast 7 (UMTS)

Rood: operationeel
Geel: aanvraag goedgekeurd
Groen: aanvraag ingediend







Wat blijkt, 6 van de 7 masten van BASE op +/- een kilometer van mijn huis zijn beschikbaar voor UMTS. En dan nog eens uit alle richtingen... ik ben nu geen deskundige op gebied van zendmasten, maar als ik zie wat Proximus kon bereiken met ongeveer evenveel masten lijkt me dat ruim voldoende voor een stabiele 3G dekking.

Ik kan dus alleen maar suggereren aan Mobile Vikings om zoveel mogelijk druk te zetten bij BASE om ook in Brugge zo snel mogelijk het 3G netwerk te activeren. En dat zou helemaal niet zo moeilijk mogen zijn aangezien de infrastructuur wel degelijk aanwezig is.

En nog een kleine opmerking, BASE MOET dit netwerk ontplooien, aangezien het nu reeds in overtreding is van zijn 3G licentie. Want de uitvlucht dat EDGE een 3G netwerk zou zijn, daar moeten ze bij mij niet mee afkomen.

10 opmerkingen:

  1. Gelukkig is er nog Zapfi en Belgacom Fon in Brugge ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor die BIPT kaart. Merk dat er in mijn buurt twee operationele masten zijn (Pxms & Mobi*), en ééntje voor BASE in aanbouw is. Fingers crossed.
    En ik hoop voor jou dat je trubbels rap opgelost geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kom in grootstad Zedelgem wonen jong, dan zijn al uw problemen direct opgelost. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vrij logisch dat jullie geen 3G krijgen. Ze zijn bezig daar 3H aan het installeren om misverstanden te vermijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu ik eraan denk: Telenet/Voo heeft helemaal geen netwerk. Zijn die dan in orde met de wet?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zet die 3G nooit aan, dan loopt mijn batterij veel te snel leeg, edge voldoet voor mij hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marc, ik zet het ook altijd uit. Maar vooral omdat hij dan rap leeg is omdat hij constant naar 3G op zoek gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mobile Vikings is NOG ALTIJD supertraag in Brugge!

    Ik ben zo teleurgesteld...
    Vroeger betaalde ik 45€ per maand met Mobistar (500MB) en met MV 25€ en ik krijg 2GB data. MAAR, 2GB EDGE als je in Brugge centrum woont en werkt.

    Geen aanrader...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ondertussen enkele maanden tevreden klant van Proximus (Generation Connect). Staat hier ook een post over. En wel goeie 3G in Brugge

      Verwijderen