Pagina's

zondag 11 december 2011

De Refter

Veel hadden we er al van gehoord, van De Refter

Het feit dat het net om de hoek lag van 3 sterren Karmeliet en dat het restaurant ook daar zijn ontstaan kent wekte natuurlijk de nodige interesse. Zeker toen we hoorden dat het menu er aan een zeer betaalbare 35 € wordt aangeboden was de beslissing gevallen, daar moesten we naartoe.

Gisteren, zaterdag 10 december, was het dan eindelijk zover! We gingen naar De Refter (in zeer aangenaam gezelschap moet ik toevoegen).

De ontvangst was direct zeer vlot, onze jassen werden aangenomen en van op straat en in de inkom konden we bijna letterlijk in de potten loeren... het water kwam al in de mond. Dat was direct een mooi welkom.

Een mooie menukaart bevestigde wat we al wisten, een menu voor 35€ (sommige dingen met supplement), waarbij er een ruime keuze was aan voor- en hoofdgerechten.

We kozen de volgende voorgerechten:

Voor mij                                                         Voor mijn madam



















Gelakeerd buikspek “Duke of Berkshire”            Gemarineerde Schotse zalm

Ik kan alvast getuigen voor mijn buikspek, dit was overheerlijk... het laagje vet smolt zo weg in de mond.

Toen kwamen de hoofdgerechten:

Voor mij                                                         Voor mijn madam



















Stoofpotje van varkenswang met Karmeliet bier  Bouletten met op Luiks wijze

Het stoofpotje was heerlijk, het vlees was zo zacht en de smaak zo fantastisch. En de saus, jah, met een bijhorende Triple Karmeliet was dat fantastisch. En meer dan voldoende qua hoeveelheid, geen "we gaan nog een frietje eten nadien" verhaal hier.

Ook ons bijhorende potje mousseline puree was trouwens heerlijk, mijn trauma aan mousseline uit een zakske is nu wel rechtgezet.

Toen kwamen de desserts:

Voor mij                                                         Voor mijn madam


















Crème Brûlée                                                  Dame Blanche

Twee klassiekers dus, maar wel klassiekers uitgevoerd tot perfectie. Zoals je kunt zien was mijn eerste prioriteit om te proeven ipv een foto te nemen. En ik heb nog nooit zoveel spikkels vanille gezien in één potje!

Conclusie? Een super avond, een absolute aanrader! En de prijs? 201 € voor 4 personen all in, dat is natuurlijk niet goedkoop, maar ook niet super duur. Ik heb al hogere prijzen zien passeren op het einde van een avond en voor veel minder, en vooral veel minder lekker eten.

Dus ik zou zeggen, avondje uit in Brugge? De Refter is zéker een absolute aanrader!

6 opmerkingen:

  1. Ik wou al langer De Refter eens proberen, maar nadat ik dit gelezen heb (én nog eens gespiekt heb naar het volledige menu op de website), ben ik ervan overtuigd: volgend jaar gaan we dit zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kelly, zeker doen! Echt waar een ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twater komt in de mond bij het zien v dat lekkers. Mmm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal wel een cultuur/culinair barbaar zijn, maar ik had zelfs nog nooit van De Refter gehoord. Het ziet er nochtans wel de moeite uit.

    Even dit stukje doormailen naar het lief dus. Kwestie van een subtiele hint te geven..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er al verschillende malen gaan lunchen en nog nooit teleurgesteld geweest!

    BeantwoordenVerwijderen