Pagina's

zaterdag 21 januari 2012

KeePass op iOS

Wachtwoorden hier, wachtwoorden daar... Overal wachtwoorden!

Overal hebben we tegenwoordig een paswoord nodig. En we kunnen natuurlijk maar zoveel dingen onthouden en blijven onthouden.

De oplossing... ah natuurlijk, overal hetzelfde paswoord nemen. Dat was mijn methode, en dat zal ook wel de methode van velen zijn.

Tot, op een schone dag, één of andere absjaar besloot het PSN (PlayStation Network) te hacken en daar de als tekst (wtf??!!) opgeslagen paswoorden te gaan halen.

Paniek!!! Want uiteraard was het paswoord daar, ook het paswoord overal elders... GROTE PANIEK!

Die avond bedacht ik een nieuw systeem waardoor ik overal een uniek paswoord kon nemen én het toch tamelijk eenvoudig kon onthouden. Ik ga niet in details treden maar je kunt er je wel iets bij voorstellen denk ik.

Na enkele uren had ik overal mijn paswoorden kunnen wijzigen... OEF!

Maar wat als ik nu toch eens één van die paswoorden vergeet? Dan heb ik geen enkele backup.
Na even rond te zoeken en rond te horen op Twitter, kreeg ik de tip om KeePass eens te proberen. Gratis, krachtig, open source (zodat iedereen de code kan nakijken op lekken), enz enz... En KeePass kreeg ook goeie reviews.

Na even te zoeken en te lezen besloot ik om voor de Classic Edition Portable KeePass te gaan.

Oorspronkelijk bedoeld om zonder installatie vanop een USB stick te werken gebruik ik die versie nu al geruime tijd vanop Dropbox. Gans het zootje unpacken in een mapje op je dropbox, een snelkoppeling maken naar het .exe file en je .kdbx file (de file met de wachtwoorden) erbij smijten.

Voila, overal beschikbaar en over verschillende computers in sync. Met een recovery functie in Dropbox zelf moest je eens een verkeerde beweging doen.

En ja, ik weet dat Dropbox... blablabla... eerst het paswoord van Dropbox, en dan de beveiliging van dat file... je zou al redelijk gemotiveerd moeten zijn lijkt me...

Maar wat als je onderweg bent, en je hebt een wachtwoord nodig? Daarvoor bestaan er smartphones. Toen ik KeePass begon te gebruiken was er enkel de mogelijkheid om via een app te werken als je je paswoordvault in je public Dropbox folder smeet... Liever niet...

Maar nu is er een oplossing. Gisteren ontdekte ik het schitterende MiniKeePass (iTunes) waarmee je in Dropbox kan kiezen om .kdbx files te openen. En het werkt zeer vlot. Enkel het toevoegen aan MiniKeePass, en eventueel terugsyncen naar Dropbox moet manueel gebeuren. Maar zolang je niets aan je vault toevoegt zit je goed. En dus rechtstreeks uit je zelf gemaakte mapje op Dropbox, niet via de public folder.

Toevoegen van de vault aan de app, masterpaswoord, en je bent vertrokken. Onderweg.

En omdat ik niet beschuldigd wil worden van fanboyisme naar iOS toe, er bestaan ook oplossingen voor Android.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten