Pagina's

zaterdag 14 januari 2012

Gmail push op iOS

Toen ik een hele tijd terug overstapte op Gmail voor mijn privéadres heb ik uren gezocht naar de ideale instellingen voor Gmail op mijn iPhone. Ik wou namelijk push, en de mogelijkheid om berichten te verwijderen (naar de Prullenbak dus).

Dit was jammer genoeg niet mogelijk. Verwijderde berichten werden automatisch gearchiveerd naar Alle berichten. Enige oplossing was om Gmail niet als Exchange in te stellen, maar als Gmail zelf. Zo was er een knop waarmee je de manier van verwijderen kon instellen. Maar geen push...

Tot nu...

Ik begon te prutsen, en besloot uiteindelijk iets erover op Twitter te plaatsen. Toen maakte men mij attent op deze tweet van @gmail. (dank u @ovan en @CumpsD voor de tip)

Een aanpassing aan de beschrijving hoe je push Gmail moet instellen op je iOS toestellen. Uiteraard zijn we daar blij mee, want de Gmail iOS app is eerlijk gezegd nog altijd een ramp...

Daar lezen we dat het nu mogelijk is om het verwijdergedrag in te stellen... hoera!
Maar dat ging niet zonder slag of stoot, dus bij deze enkele screenshots. Voor lotgenoten, of eigen referentie nadien.

We beginnen met het instellen volgens de instructies van een nieuwe Exchange account:


De instructies zijn hier zeer duidelijk, de gegevens invullen, en naar smaak de diensten activeren. Bij mij dus E-mail, Contacten en Agenda's. Het is dus niet meer nodig om een Gmail account toevoegen, een Exchange account die alles van Gmail omvat is voldoende.

Vervolgens gaan we de push activeren:

Eens de telefoon herstarten kan helpen om deze instellingen te bevestigen.

Tenslotte gaan we met de Safari brower op het iOS toestel surfen naar m.google.com/sync
Daar worden we begroet door het volgende scherm
Excuseer? Dit is wel degelijk een compatibel apparaat dacht ik... niet dus.


Na een zoektocht(je) door de diverse fora van Google vond ik de oplossing. "Wijzig eens de taal naar Engels (US)". Serieus? Echt? Het grote Google, echt? Zo'n stomme fouten? Ja hoor!

Want na het wijzigen van de taal, een inlogscherm en een telefoonselectie later bevond ik me hier:


Enable "Delete Email As Trash" for this device. Ja graag, héél graag zelfs! Alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren beste Google. Maar beter laat dan nooit zeker?

En ja hoor, zo had ik alles wat ik ooit voor mezelf had vooropgesteld ingesteld gekregen. En getest, 10 keer al! Het werkt!

Veel mailplezier onderweg zou ik zeggen.

2 opmerkingen:

  1. Pfft. Simpel is het toch ook niet hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wiens email dienst werkt niet op een standaard geijkte manier? Daarom vraagt het wat instellingen...

    BeantwoordenVerwijderen