Pagina's

maandag 30 april 2012

Belwaarde cashen

Herlaadbonus! Daarvoor doen we het, onze prepaid kaart herladen. Smsjes, data.

Ik bel in elk geval amper, met gevolg dat de belwaarde blijft opbouwen en opbouwen. Tot het niveau dat je er met twee personen al eens lekker van kunt gaan eten.

Nu was ik van plan om Mobile Vikings te verlaten (zie een volgende blogpost) en had ik bijna 100 EUR belwaarde die ik dreigde te verliezen. Gelukkig had ik op de blog The Mobile Revolution een oplossing gelezen. Een betaallijn.

Geen betaallijn om blote madammen te zien, maar een betaallijn die een % van je opgebelde belwaarde zal terugstorten op je rekening. Eureka!

De betaallijn geeft (gaf jammer genoeg) 1,17 EUR terug op 2 EUR opgebelde belwaarde. Gaf inderdaad, want opeens kreeg ik deze melding. Jammer genoeg te laat om per gesprek te cashen want ik had reeds alles per minuut opgebeld, wat nu opeens minder voordelig bleek.

Belangrijke mededeling voor je account

De Belgische toezichthouder BIPT heeft kort geleden aangekondigd dat er per 13 april een toeslag in rekening wordt gebracht aan de houders van 090X nummers. Dit wordt gedaan naar aanleiding van klachten van mobiele operators over extra afleverkosten die zij niet bij consumenten in rekening kunnen brengen wanneer een 090X nummer gebeld wordt vanaf een mobiele telefoon.

Per 13 april 2012 is de tariefswijziging uitgevoerd, echter was deze wijziging nog niet door Thoorn.nl uitgevoerd. Dit hield in dat Thoorn.nl in de tussentijd op elk belletje verlies draaide.

Deze wijziging is nu alsnog doorgevoerd, waardoor het openstaande tegoed is verlaagd. Deze verlaging betreft 13 cent gesprek bij het bellen per gesprek (de huidige uitbetaling is nu 1,04 euro per gesprek) en 17 cent per minuut bij het bellen per minuut (huidige uitbetaling 1,00 euro per minuut). De verlaging geldt alleen voor gesprekken die op of na 13 april plaats hebben gevonden.


Aangezien ik net geen 92 EUR opgebeld heb, had ik dat deze keer toch niet per gesprek gedaan. 46 oproepen doen was nu net iets van het goede teveel. Maar vanaf nu zal ik dat zeker doen.

Een korte berekening leert ons, indien je geen enkele minuut zou bellen gedurende je maand herlaadbonus, je dus klant kan zijn bij Mobile Vikings voor 7,20 EUR (ipv 15 EUR) en bij Generation Connect voor 9,60 EUR (ipv 20 EUR).

Hoe lang dit spelletje nog gaat duren is maar de vraag, aangezien de operatoren dus al serieus tegenwind aan het geven zijn.

Wat betreft de service van Thoorn (waar je eigenlijk mee werkt, nadat je voordelige tarieven bekomen hebt via betaallijn.be). Daar kan ik kort over zijn: perfect!

Mooie site met goeie opvolging van je oproepen en hoeveel je er van terug krijgt. Mooi overzicht met je aangevraagde uitbetalingen, bevestigd met een mail. Ah, en ik heb ook de centen op mijn rekening gekregen. Waar het natuurlijk om te doen is.

De oproepen, nog aan het vorige tarief

De bevestiging van de uitbetaling, na toepassing van het nieuwe tarief

De overschrijving in mijn online banking

2 opmerkingen:

  1. Die betaallijn blijkt dus een "Thoorn" in het oog van de mobiele operatoren te zijn :-) Niet verwonderlijk natuurlijk aangezien die onder de duiven van de operatoren schiet. Het is veel interessanter voor deze laatste dat er zoveel mogelijk belwaarde "verloren" gaat van de prepaidkaart (of nooit gebruikt wordt). Door deze extra toeslag pikken de operatoren weer een (groter) graantje mee.

    Dat het daar niet bij zal blijven, staat nu al als een paal boven water. Verwacht je er dus maar aan dat er nog wat verder aan je opbrengst zal geknabbeld worden.

    Nu, het blijft per saldo wel interessant voor de prepaid-gebruiker. Beter één vogel in de hand... dan géén hand :-)

    Toch positief dat Thoorn duidelijke afrekeningen maakt en dat ze de uitbetaling stipt uitvoeren. Dat pleit in hun voordeel. Vroeg of laat wil ik ook overschakelen naar Generation Connect. Maar ik zal waarschijnlijk nog even moeten wachten aangezien ik momenteel met een contract aan Proximus vasthang tot 2013 en ik €150 opzegvergoeding zou moeten betalen. Deze zomer zouden de verbrekingsvergoedingen echter afgeschaft worden, dus dan staat niets een overstap nog in de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze zullen zeker nog knabbelen aan mijn uitbetaling. Maar er is zeker nog ruimte voor ik zeg "nu doe ik het niet meer".

      En de service van Thoorn zelf is prima.

      Verwijderen